Wymiana oleju w amortyzatorach

Standardowo model posiada w amortyzatorach olej SAE-40W. Gęstość oleju silikonowego należy dobierać do nawierzchni i stylu jazdy użytkownika. Wymiana oleju jest prostą czynnością i nie powinna stwarzać problemów. Poniżej przedstawię w jaki sposób wymienić olej w amortyzatorach E-Revo.

Proces wymiany oleju opisany jest w dokumentacji modelu od strony 21 (E-Revo #56087-1). Amortyzatory przednie i tylne zalałem olejem 60wt.

Amortyzatory E-Revo przed i po wymianie oleju
Rys. 1 Amortyzator E-Revo przed i po wymianie oleju.

 

  1. Zaczynamy od ściągnięcia sprężyny amortyzatora.
  2. Ściągnięcie sprężyny amortyzatora
    Rys. 2 Ściągnięcie sprężyny amortyzatora.

     

  3. Odkręcamy górną pokrywę amortyzatora wykorzystując odpowienie do tego klucze. Podczas odkręcania może wypływać olej. Polecam odkręcać w pozycji pionowej.
  4. Odkręcenie górnej pokrywy
    Rys. 3 Odkręcenie górnej pokrywy.

     

  5. Pozbywamy się zawartości. Proszę zwrócić uwagę na niebieską uszczelkę. Nie powinna być uszkodzona ani wklęśnięta. Pozostawiamy amortyzator w pozycji pionowej np. wkładając jedną końcówkę do imadła. Tłok amortyzatora pozostawiamy w dolnym położeniu.
  6. Rozkręcony amortyzator
    Rys. 4 Rozkręcony amortyzator.
    Rozkręcony amortyzator
    Rys. 5 Rozkręcony amortyzator.

     

  7. Napełniamy kubek wybranym przez nas olejem. Olej powinien znajdować się 2-3mm poniżej górnej krawędzi kubka. Podczas napełniania mogą pojawić się pęcherzyki powietrza. Należy odstawić amortyzator na kilka minut, aż pęcherzyki wypłyną na powierzchnię. Pozbywamy się także pęcherzyków powietrza, które mogą znaleźć się pod tłokiem. Poruszamy tłokiem powoli w górę i dół pamiętając o tym, aby tłok był ciągle zanużony w oleju. Nie może zostać wynurzony.
  8. Napełnienie amortyzatora olejem
    Rys. 6 Napełnienie amortyzatora olejem.

     

  9. Amortyzator po odstaniu i pozbyciu się pęcherzyków powietrza. Dopełniamy kubek amortyzatora olejem tak, aby olej sięgał 1mm poniżej krawędzi amortyzatora.
  10. Napełniony amortyzator, bez pęcherzyków powietrza
    Rys. 7 Napełniony amortyzator, bez pęcherzyków powietrza.

     

  11. Skręcamy amortyzator pamiętając o tym, aby niebieska uszczelka była wypukła, bez uszkodzeń. Nie należy stosować nadmiernej siły, ponieważ łatwo jest zerwać gwiny. Podczas napełniania nadmiar oleju może wypłynąć przez otwór odpowietrzający. Wystarczy nadmiar zetrzeć. Podczas montażu amortyzatora w modelu otwór odpowietrzający musi znaleźć się na górze amortyzatora. Nie może być skierowany w płytę podwozia, ponieważ prowadzi to do przecieków i nieprawidłowego funkcjonowania!
  12. Złożony amortyzator, położenie otworu odpowietrzającego
    Rys. 8 Złożony amortyzator, położenie otworu odpowietrzającego.

     

  13. Montujemy amortyzator w modelu. Otwór odpowietrzający do góry!
  14. Montaż amortyzatora w modelu E-Revo
    Rys. 9 Montaż amortyzatora w modelu E-Revo.

 

Olej został wymieniony. Przed montażem amortyzatora w modelu należy sprzwdzić czy działa on prawidłowo. Wystarczy kilka razy ścisnąć i zobaczyć czy amortyzator "odbija". Każda para amortyzatorów powinna być jednakowej długości. Sprężyny także powinny być jednakowo ściśnięte.