Przełożenie napędu

Do praktycznie wszystkich modeli dostępnych w sprzedaży znajdziesz różne zębatki do modyfikowania przełożenia napędu. Opisane są one jako atakujące lub odbierające. W jaki sposób je wybrać? Jak zmiana wpłynie na prowadzenie modelu?

 

 

Prawidłowe ustawienie przełożenie napędu jest równie ważne jak inne ustawienia. Zły dobór przełożenia może prowadzić do uszkodzenia modelu. Zmiana przełożenia polega na wymianie zębatki przy silniku (atakującej) lub przy skrzyni biegów (odbierającej). Zmiana zębatki atakującej na taką z większą ilością zębów spowoduje, że model będzie mógł osiągnąć większą prędkość maksymalną kosztem przyspieszenia, a co za tym idzie będzie potrzebował więcej czasu na rozpędzenie się do prędkości maksymalnej. Zmniejszenie zębatki (atakującej) zwiększa przyspieszenie modelu i zmniejsza prędkość maksymalną. Na poniższym zdjęciu znajduje się po lewej stronie zębatka odbierająca, a po prawej zębatka atakująca.

 

Rysunek 1. Zębatki 

 

Analogicznie jest ze średnicą kół. Mniejsza zwiększa przyspieszenie, większa pozwala osiągnąć większe prędkości maksymalne.

Zmianę przełożenia proponuję zacząć od wymiany zębatki atakującej, ale o nie dużą ilość zębów do 5%. Wymiana na dużo większą zębatkę atakującą (zwiększona ilość zębów o 20-30%) może doprowadzić do tego, że model nie będzie mógł się rozpędzić, ponieważ może nie mieć dostatecznie dużo mocy (pomijając ewentualne uszkodzenie modelu i trudność w dopasowaniu zębatki).

W instrukcji obsługi danego modelu powinna być dołączona tabela z dopuszczalnymi przełożeniami. Poniżej znajduje się tabela dla modelu E-Revo. Wartości 54-68 oznaczają ilość zębów zębatki odbierającej (spur gear). Wartości 12-25 oznaczają ilość zębów zębatki atakującej (pinion gear). Komórki wypełnione kolorem zielonym są rekomendowane dla wszystkich typów baterii. Komórki wypełnione kolorem żółtym rekomendowane są tylko dla E-Revo zasilanego z baterii Li-Po 4S. Komórki wypełnione kolorem czerwonym nie są rekomendowane. Komórki wypełnione kolorem czarnym nie będą pasować do modelu. Domyślnym ustawieniem E-Revo jest zębatka atakująca 18T i odbierająca 65T, co daje przełożenie 3.61 (komórka oznaczona kolorem białym).

 

Rysunek 2. Dopuszczalne przełożenia E-Revo

 

Po wymianie zębatki atakującej lub odbierającej trzeba koniecznie wyregulować luz przekładni! Podczas pierwszych jazd należy kontrolować temperaturę silnika i układu przełożenia napędu. Osiągane temperatury na pewno będą inne niż dotychczas! Po zmianie zębatek należy zwrócić uwagę na temperaturę silnika i sprzęgła!

Regulowanie luzu między zębatką atakującą, a odbierającą.

Moją metodą na kontrolowanie luzu jest metoda na kartkę papieru. Jest ona dosyć prosta i skuteczna. Potrzebny będzie prostokątny kawałek papieru szerokości większej o 2-3 mm niż szerokość zębatek i długości mniej więcej takiej jak obwód większej z zębatek. Wycięty papier wkładamy między zębatkę atakującą i odbierającą. Ustawiamy luz między nimi w taki sposób, aby wykonanie pełnego obrotu większą zębatką nie spowodowało uszkodzenia papieru, a zęby powinny pozostawić ślad w postaci zagięć papieru. Jeżeli papier zostanie uszkodzony w skutek zbyt małego luzu, należy go wyciągnąć, przygotować nowy kawałek papieru i powtórzyć ustawianie z minimalnie odsuniętymi od siebie zębatkami.

Ustawienia do wyścigów

Do wyścigów powinniśmy ustawiać przełożenia w modelu tak, aby prędkość maksymalną uzyskiwał w około 2/3 długości najdłuższej prostej na torze. Nie warto jest pozostawiać sobie duży zapas prędkości maksymalnej, ponieważ bardzo rzadko się z niej korzysta. Jeśli mamy 200-300 metrów gładkiej, prostej drogi, to wtedy można się tak rozpędzić, ale najczęściej proste na torach dla modeli nie mają więcej niż 50-80 metrów. Bardziej należy skupić się na zachowaniu dobrego przyspieszenia modelu bez utraty trakcji, bo wtedy mamy możliwość wyprzedzenia innych aut. Podstawowym wyposażeniem mechanika na torze musi być kilka zębatek o różnej ilości zębów, wtedy można na miejscu ustawić przełożenie dobre do charakterystyki danego toru.